Public relations w Aptece

Czy w aptece jest miejsce na Public Relations

Public relations jest specyficzną formą działań promocyjnych ale na pewno nie zabronioną dla apteki. Słowo jest bardzo modne i popularne w mediach, a pochodzi z języka angielskiego i dosłownie oznacza związki przedsiębiorstwa z jego otoczeniem. Jeśli zastanawiamy się po co PR to odpowiedź jest stosunkowo prosta – potrzebny jest nam dla budowania wizerunku firmy, tworzenia image czyli obrazu firmy w świadomości nabywców. W przypadku apteki mamy specyficznych nabywców czyli pacjentów i to właśnie u nich chcemy wywołać zbiór pozytywnych skojarzeń, po usłyszeniu nazwy naszej apteki.

To w naszym interesie jest aby wszyscy w okolicy aptekę kojarzyli właśnie z nasza apteką. Cechą charakterystyczną public relations jest to, że promuje ona nie konkretna markę, czy produkt, ale całą działalność naszej apteki. Oczywiście jest działaniem długofalowym ale zorganizowanym, wymagającym podejścia strategicznego. Co chyba najważniejsze, w odróżnieniu od reklamy (zakazanej) i marketingu jest formą bezpłatną. Od nas będzie tyko zależało o jak dużym zasięgu.

Bardzo ważnym elementem public relations jest PR tzw. wewnętrzny. Oznacza on przede wszystkim, że to pracownicy apteki tworzą jej obraz na zewnątrz. Ich postepowanie, lojalność i przekonanie o słuszności tego co robią musi być naturalne i szczere. Dlatego tak ważne w tym miejscu jest budowanie trwałych relacji z pracownikami przez kadrę zarządzającą.

Co możemy wykorzystać w ramach PR w trakcie naszej działalności? W przypadku apteki ilość środków przekazu jest ograniczona, nie mniej jednak nawiązanie współpracy z lokalnymi mediami jest na wagę złota. Często przy okazji różnych zmian w prawie farmaceutycznym możemy zostać poproszeni o komentarz w postaci wywiadu, audycji radiowej. Możemy stać się autorami komunikatów prasowych i źródłem najnowszych doniesień z rynku aptek dla lokalnej prasy. Ważnym elementem PR są kontakty pocztowe, życzenia świąteczne wysyłane do instytucji publicznych. Możemy także wykorzystać zbudowaną bazę kontaktów z pacjentami. Krótki sms z życzeniami z okazji świąt będzie na pewno miłym akcentem, który przez pewien czas będzie kojarzył się z apteką.

Szczególnym elementem PR są wydawnictwa okolicznościowe, gazetki, periodyki, opracowania, pamiętając w tym miejscu o zakazanej Prawem Farmaceutycznym reklamie apteki. Apteka może także brać udział w imprezach okolicznościowych w trakcie trwania np. „Dni Miasta”, „Białej niedzieli”, organizowanych przez miasto festynach.

Zaletą wszystkich tych działań jest duża wiarygodność oraz obiektywizm informacyjny. Mamy możliwość dotrzeć do szerokiego grona nabywców. Zastanówmy się zatem czy czasami w naszej aptece nie warto zacząć wdrażać wspomnianych elementów, a może mamy własne pomysły, które z pewnością będą skutkowały budowaniem pozytywnego wizerunku marki naszej apteki.

 

Related Posts

One Reply to “Public relations w Aptece”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

© All Right Reserved